Xbox series X

Football Manager 2021 gör det igen!

Speltitel: Football Manager 2021

Spelbeskrivning: Som FM-älskare är man alltid lika spänd i slutet på varje år när man vet att det närmar sig ett nytt Football Manager. Man drömmer stort. “Har dom fixat matcherna nu?” “Är konversationerna mer levande?”. Jag har nu testat på Football Manager 2021 och ja… Det är faktiskt inte så mycket nytt men det är j*vligt bra.

För er som inte vet så är Football Manager ett managerspel där du tar hand om ett lag som tränare, antingen ett lag som redan finns eller om du vill skapa ett helt nytt lag. Du har en hel drös med saker att göra såsom att ta hand om taktikupplägg, träningar, rekrytering av personal/spelare, bråka med styrelsen att du har för lite pengar och sen det viktigaste, det personliga med dina spelare (jag brukar delegera det mesta till min grymma assisterande coach som jag värvat). Det är inte lätt att ha 20-30 spelare där samtliga vill spela och blir griniga om det får sitta på bänken men det är så det är att vara tränare, antar jag?

Så vad är nytt från förra årets upplaga. Det kanske mest spektakulära är att FM2021 kommer att släppas till rekordmånga plattformar sett till tidigare upplagor och av dessa så är Xbox One och S/X med. Ska bli spännande att spela detta på konsol framöver. Intervjuer med press/spelare/laget har steppats upp en aningen. Det finns lite fler alternativ att välja mellan vad man ska säga. Du kan även nu välja vilket kroppsspråk du ska ha när du pratar med dina spelare. I FM2021 kan du även ha så kallade “värvningsmöten” där du berättar för din ordförande vad du vill ha för typ av spelare, och han sätter rätt scout på rätt uppdrag och letar upp denna spelare åt dig.

Även spelmotorn är förbättrad men den är långt ifrån godkänt. Jag kommer fortsätta att klaga på känslan under match för det är inte något att hurra över. Det är stela animationer där bollen går rakt igenom foten ibland, märkliga beslut från spelare som inte ens ska få hända. Jag längtar verkligen efter den dagen dom bestämmer sig för att göra om detta från grunden, och göra ett FM där man faktiskt vill kolla på matcherna man spelar. Men här sitter man ändå med 30+ timmar och bara älskar varje minut av det. Jag får äntligen coacha mitt älskade Arsenal på det sätt jag vill.

FM-serien kommer alltid ligga mig nära hjärtat och så länge de inte fixar animationerna i matcherna så kommer det inte bli en full pott, men det är väldigt nära.

Sammanfattning

En värdig uppföljare där inte mycket är nytt, men väldigt mycket är bra!