Xbox series X

Football Manager 2021 gör det igen!

Speltitel: Football Manager 2021

Spelbeskrivning: Som FM-älskare är man alltid lika spänd i slutet på varje år när man vet att det närmar sig ett nytt Football Manager. Man drömmer stort. “Har dom fixat matcherna nu?” “Är konversationerna mer levande?”. Jag har nu testat på Football Manager 2021 och ja… Det är faktiskt inte så mycket nytt men det är j*vligt bra.

För er som inte vet så är Football Manager ett managerspel där du tar hand om ett lag som tränare, antingen ett lag som redan finns eller om du vill skapa ett helt nytt lag. Du har en hel drös med saker att göra såsom att ta hand om taktikupplägg, träningar, rekrytering av personal/spelare, bråka med styrelsen att du har för lite pengar och sen det viktigaste, det personliga med dina spelare (jag brukar delegera det mesta till min grymma assisterande coach som jag värvat). Det är inte lätt att ha 20-30 spelare där samtliga vill spela och blir griniga om det får sitta på bänken men det är så det är att vara tränare, antar jag?

Så vad är nytt från förra årets upplaga. Det kanske mest spektakulära är att FM2021 kommer att släppas till rekordmånga plattformar sett till tidigare upplagor och av dessa så är Xbox One och S/X med. Ska bli spännande att spela detta på konsol framöver. Intervjuer med press/spelare/laget har steppats upp en aningen. Det finns lite fler alternativ att välja mellan vad man ska säga. Du kan även nu välja vilket kroppsspråk du ska ha när du pratar med dina spelare. I FM2021 kan du även ha så kallade “värvningsmöten” där du berättar för din ordförande vad du vill ha för typ av spelare, och han sätter rätt scout på rätt uppdrag och letar upp denna spelare åt dig.

Även spelmotorn är förbättrad men den är långt ifrån godkänt. Jag kommer fortsätta att klaga på känslan under match för det är inte något att hurra över. Det är stela animationer där bollen går rakt igenom foten ibland, märkliga beslut från spelare som inte ens ska få hända. Jag längtar verkligen efter den dagen dom bestämmer sig för att göra om detta från grunden, och göra ett FM där man faktiskt vill kolla på matcherna man spelar. Men här sitter man ändå med 30+ timmar och bara älskar varje minut av det. Jag får äntligen coacha mitt älskade Arsenal på det sätt jag vill.

FM-serien kommer alltid ligga mig nära hjärtat och så länge de inte fixar animationerna i matcherna så kommer det inte bli en full pott, men det är väldigt nära.

Sammanfattning

En värdig uppföljare där inte mycket är nytt, men väldigt mycket är bra!

Totalt: 8/10

skrivet av stefan

Marvel’s Avengers

Marvel’s Avengers släpptes till slut, äntligen får vi leka superhjältar på nytt men blev det spelet som fansen väntat på så länge?

Det var bra många år sedan som vi fick bekräftat att Square Enix tillsammans med Crystal Dynamics jobbar på ett Marvel’s Avengers-spel.

Nu, 2020 så har spelet äntligen släppts och jag ska säga att jag har verkligen varit orolig och samtidigt förväntansfull för detta spel, främst för att jag verkligen vill det ska vara bra, jag vill kunna spela som superhjältarna vi fått följa med i filmer senaste åren.

Det har nog aldrig varit så populärt med superhjältar som det är nu och att spelet släpps just nu är helt perfekt, men frågan är då om det verkligen blev så bra som vi hade hoppats på? Utseendet på hjältarna i Marvel’s Avengers är inte desamma som i filmerna så man får inte jämföra på det sättet, jag tycker att karaktärerna och deras stil är dock fortfarande densamma som i filmerna, Tony Stark (Iron Man) är lite av en Clown, Steve Rogers (Captain America) är ledaren och alla andra har sina roller på ett eller annat sätt.

När jag väl drar igång kampanjen i spelet så börjar det lugnt, vi börjar som Kamala Khan, mest känd som Ms Marvel som går runt på A-day och är imponerad över Avengers. Hon är verkligen ett mega fan av dom och kan inte sluta rabbla upp allt hon kan om varje individ i Avengers.

Men som vanligt med Avengers så blir det inte ett lyckligt slut utan staden som dom har detta hyllningsevent på blir attackerat och Avengers måste visa vad dom går för, då går vi från att spela Ms Marvel till att ta över Thor och spelet kan börja på riktigt.

Man får inte spela alla karaktärerna från början utan dom olika karaktärerna låses upp under tiden man spelar kampanjen, kort och gott ska man dra ihop Avengers gänget igen då dom splittrats av olika anledningar.

När jag väl började spela Marvel’s Avengers så trodde jag att detta skulle vara ett spel med en story och thats it, men jag hade väldigt fel då det bara är en liten del. Vill man inte göra uppdragen eller följa storyn direkt i spelet så finns det en del annat att göra, till exempel kan man besöka War Zone för att se vad för uppdrag man kan ta sig an. Vi har även möjligheten att träna med dom olika hjältarna i det holografiska rummet, en bra uppvärmning om inte annat. Varje hjälte har även sina egna specifika uppdrag som ska utöka deras story samt bakgrund.

Det som gör allt detta ännu bättre som jag verkligen inte var beredd på är att man kan välja att spela många av dessa uppdragen om inte alla tillsammans med någon annan, med andra online eller om man vill spela själv så fylls laget upp med tre AI-spelare.

Men jag la all fokus på storyn i spelet först vilket jag tyckte var intressant, välskriven och faktiskt gjorde att jag ville ha mer, mer story och vill se och höra mer om karaktärerna som ska släppas som DLC framöver. Det är ingen tvekan om att Marvel’s Avengers kommer vara ett spel man ska försöka mjölka ut varenda litet öre från fansen.

Som många andra spel så har Marvel’s Avengers ett problem och ett problem som får mig att tröttna tyvärr, vill man fortsätta spela när storyn är klar så finns det flera valmöjligheter som jag nämnde tidigare, men det blir väldigt repetitivt med fiender som har för liten variation och upplägget som inte skiljer sig allt för mycket från varandra. Striderna var fräcka och roliga i början, men efter att suttit i 6-7 timmar och gjort samma sak om och om igen i stort sett blir det tråkigt och jag ger upp. Fördelen är dock att man kan välja mellan olika hjältar där alla har sin typ av spelstil, vilket jag gillar.

Jag har dock haft lite problem med Marvel’s Avengers och det är att spelet från ingenstans kan krascha, spelet stängs av helt och jag måste starta om allt från början. Detta var tydligen ett känt problem från utvecklarna, men enligt mig är något sådant aldrig OK. Allt sådant ska utvecklarna ha fixat innan lansering av en såpass stor titel, när man gjort ett uppdrag och spelar som jag gör, ska utforska varenda litet hörn och det helt plötsligt bara stängs av, då blir man ganska frustrerad och vill knappt fortsätta. Men storyn, spela som superhjälte, spelet i sig hade verkligen fångat min uppmärksamhet så jag fick jobba på tålamodet när det gäller Marvel’s Avengers.

Grafiskt annars är Marvel’s Avengers ett snyggt spel, på PC i alla fall. Jag spela med 1440p-upplösning och körde med högsta möjliga inställningarna och då fick jag nöja mig med ungefär 90-100 fps vilket enligt mig var helt klart godkänt.

Ljud och speciellt röstskådespelarna gör ett toppenjobb, kanske inte så konstigt då två av spelbranschens mest kända röster Troy Baker och Nolan North är med denna gången, två röster som vi tidigare bland annat hört i Uncharted-spelen. Ljudet är verkligen bra balanserat, ett spel som Marvel’s Avengers så är just ljudet viktigare än man tror och det känns bra att utvecklarna lagt fokus på detta.

Tycker man om att spendera pengar på spel och det kosmetiska, emotes eller takedowns så är Marvel’s Avengers fullt med mikrotransaktioner, är dock inte förvånad men samtidigt så stör det inte mig då jag bara väljer att titta bort. Tråkigt bara att allt som har med mikrotransaktioner ser ut att bli allt vanligare och av någon anledning ju större spelet är eller ju större namn som finns inblandat ju mer mikrotransaktioner får vi räkna med.

Överlag gillar jag Marvel’s Avengers, det må vara repetitivt men samtidigt så får vi ta oss an en riktigt bra och spännande story. Spelet är lite buggigt men känns som att när det kommer till i denna storlek och oftast med kända namn inblandat får man räkna med det. Nu ska det bli kul och se hur länge utvecklarna och Disney kommer vilja mjölka på Marvel’s Avengers med DLC och expansioner, jag skulle gissa bra många år framöver.

Totalt: 8/10

skrivet av Stefan Fischerström

Forza Horizon 5

Speltitel: Forza Horizon 5 || Spelat på Xbox Series S (Finns tillgängligt på PC, Xbox One och Xbox Series X/S)

Spelbeskrivning: Bilspel har egentligen aldrig varit min grej. Jag tycker att det blir lite enformigt med att rejsa omkring på samma bana om och om igen med en överdrivet realistisk bilfysik. Jag har alltid undrat vad som egentligen är det roliga med det. Då kan man väl lika gärna köra bil på riktigt, eller? Därför blir jag helt chockad över hur mycket jag gillar, nej, älskar Forza Horizon 5.

Forza Horizon 5 slösar inte en sekund utan kastar en direkt in i ett underbart intro som är helt galet maxat. Forza Horizon 5 tar plats i Mexico och under spelets inledande minuter hinner man testa på en rad av spelets diverse vägunderlag, terränger och bilar. När vi är inne och pratar om väglag och liknande så måste jag säga att man verkligen har lyckats få till fartkänslan. Oj så bra den är, det är svårt att förklara, men det är något du måste uppleva själv. Allt jag kan säga är att man verkligen känner att Forza Horizon 5 tillhör nästa generationens typ av bilspel.

Vad går spelet ut på då? Jo självklart ska du vinna race, men det är inte allt i Forza Horizon 5. Det här är nämligen ett öppet bilspel. Du har ett helt hav av uppdrag att välja mellan, och det är en otrolig variation på dessa. Allt från race, till time challenge, till drifttävlingar och det finns till och med uppdrag där du är ute på jakt efter stulna bilar som du ska hitta. Ja, som du hör så är variationen otrolig och det är bara för dig att välja uppdrag på kartan och sedan brumma igenom den otroligt öppna världen fram till uppdragets startpunkt.

På väg dit har du även andra bilar som åker runt, och denna funktion kommer sannerligen bli intressant när det väl blir dags för multiplayer. Att kunna glida upp till en annan bil och utmana i race eller vad det nu kan vara.

Storyn är inget att hänga i granen direkt, du spelar som en “champion” som kommer och gästar olika bilevents, och ärligt talat tappar jag här en del av spelet. Inte nog med att du redan är en av de största bilförarna, utan dessutom får du börja med flera av de bästa bilarna i spelet. Enligt mig är det helt fel. Det är ju själva grejen med bilspel att du ska börja som en nobody med de sämsta bilarna och sakta jobbar dig uppåt.

För mig blev detta att jag inte riktigt fick någon drivkraft i att fortsätta vinna race och tjäna ihop pengar, för det känns redan som att man har de bilar man behöver. Dock ska det erkännas att det finns så många bilar man kan köpa att det är helt sinnessjukt. Sen är det ju otroligt roligt att köra i Forza Horizon 5 som det är, men jag tycker att det är synd att man inte valde den där ”underdog”-storyn. Det hade varit pricken över i:et.

Presentationsmässigt är Forza Horizon 5 en riktig fullpoängare. Grafiken är kristallklar och krispig och ljuddesignern är klockren. Man kan välja att spela i performance mode som prioriterar högre bilduppdatering, eller quality mode där upplösningen favoriseras. Jag testade båda och tyckte att spelet så riktigt mumsigt ut i båda lägen, men körde till största spel i quality mode. Robin valde tydligen performance mode när han spelade för att han föredrar högre bilduppdatering. Men det gör inte jag! Det ska vara hög upplösning!

Jag är ofattbart chockerad över hur roligt Forza Horizon 5 är att spela. Jag älskar konceptet med en öppen värld där du kan åka runt och genomföra uppdrag i din egen takt. Storyn är i tunnaste laget och jag tycker att det är tråkigt att man har värsta vrålåken redan från spelets början. Men bortsett från dessa petitesser så är detta ett fantastiskt bilspel som ständigt har glimten i ögat. Jag tycker att detta är ett av årets bästa spel. Om du äger en Xbox måste du spela Forza Horizon 5!

totalt 7/10

Detta är en exempeltext

Detta är en exempeltext för att visa hur det kan se ut. Du kan själv ändra denna text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum.