Recensioner

Stonefly är fantastisk värld med ett galler

Stonefly är ett lugnt och fridfullt actionäventyrspel som bygger på att du ska hitta din robot som har blivit tagen.


Stonefly tar spelaren med på ett mech-äventyr genom en förtrollande skogen, när de följer Annika Stonefley, en briljant idé men lite naiv som uppfinnare, i alla olika situationer så kommer återhämta sig får den förtrallandeskogen och så har dom förlorat sitt familjeliv med


Med rikt handgjord kost inspirerad av modern design och natur från mitten av århundradet vi får följer Annika i Stonefly på hennes strävan att återställa sin pappas älskande rigg efter att den tagits av en tjuv på natten. Som Annika har uppfinner den som spelare så ka du skaparförmågor för sin egen Machine när de vågar ut i vildmarken och utnyttjar vinden för att för att strategiskt glida bland vacker flora och farlig fauna på uppdrag för att skörda material. Längs vägen utvecklar spelare har en cool teknik, går med i ett band av bortkastade piloter som kallas för Acorn Corps, konfronterar horder av hungriga buggar och hjälper Annika att avslöja sin sanna potential och omfamna hennes arv.


Om vi prata om vilka som har gjort Stonefley så heter företaget Flight School Studio, och den prisbelönta oberoende spelstudion bakom 2019-hit som heter Creature in the Well,

Spelet har publicerats av MWM Interactive, och en ny division av det ledade underhållningsföretaget som heter Madison Wells, som är dedikerat till att ge spelare uppfinnesrika och konstfulla övertygande spel från oberoende utvecklare runt om i värden


Jag spelet är bra gjort även att det är 2D grafik så är det ett roligt spel men det är mest för barn men hela familjen kan spela spelet och har roligt tillsammans. Det kan får ut mer kraft av spelet en det har nu



Stonefly är nu tillgänglig på PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S Xbox One, Nintendo-systemet och PC via Steam och Epic Games Store

Betyg 5

skrivet av Stefan

Virtua Figter 5 Ultimate Showdon

Efter att varit frånvarande i stridvärlden i över ett decennium har Sega dammat bort Virtua Fighterlicensen och kastat den in i modern tid. Medan vi alla visste arbetade Sega ett e-sportprojekt Virtua Fighter. Vi visste inte att skulle betyda att företaget skulle släppa igen ett välbekant ansikte, men det var det som har gjordes med Virtua Fighter 5: Final Showdown.


Åh hur jag har missat detta är spelet

Om du spelade en hel del av Virtua Fighter 5 Final Showdown under dig förmodligen vad som har förändras här. Jag är glad att kunna rapportera att vad gäller spel har inget förändrats. Om du var ett odjur i VFFS, kommer du också att bli ett odjur här. Sega har inte rört vid något av spelet, och alla rörelser, balansering och allt annat är desamma. Detta är faktiskt smart från Segas sida, eftersom det betyder att både gamla och nya kan hoppa in och börja


Grafik 7/10

Ljud 8/10

Spelkänsla 6/10

Underhållning 5/10

Totalt 5/10

Skrivet av Stefan Fischerström


Detta är en exempeltext

Detta är en exempeltext för att visa hur det kan se ut. Du kan själv ändra denna text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum.

Subnautca


Speltitel Subnautica ll spelet finns på PS4 och PC (Tillgängligt på PC, Xbox One, PS4, PS5, och det kommer till Nintendo Switch i Maj 2021)


Spelbeskrivining: Subnautica är skapat och publicerat av Unknown Worlds Entertainment, och sätter dig i den knepiga situationen att överleva efter att rymdfarkosten Aurora kraschlandar på platsen 4546. Det är ett ”Open World survival action-adventure” och släpps som en ny early access på bland annat Steam under 2014 men 2014 men släpptes i fullversion år 2018 på PC och konsol. Med olika miljöer under ytan så behöver du samla på dig material och lösa mysteriet krig varför Aurora kraschade och hur du skall ta dig ifrån planeten 4546B. i den fantastiska värld som är under vattenytan har Unknown Worlds Entertainment verkligen lyckats med konsten att skapa en levande värld fylld av utmaningar och mystisk. Med en story som driver spelaren att utforska djupare och alltid besöka nya miljöer.


Spelet är uppbyggt på ett smidigt ”explore, gather and craft- system med mycket resurser och välutvecklat system för att konstruera baser såväl över som under ytan. Det finns mycket att utforska och med diverse undervattensfordon blir uppgift lättare och mer effektiv. Men på din vakt efter som det finns massor med varelser, både vänliga och fientliga, som simmar runt i dessa vatten.


Subnautica använder sig av fyra olika spellägen för varierade svårighetsnivåer. Dessa fyra lägen påverkar hur mycket du som spelare behöver hålla koll på: hunger, vätskebalans, syre och hälsa, eller om du bara vill köra fritt för att utforska och bygga utan konsekvenser. De olika spellägen som erbjuds är survival som är standardläget, freedom där du endast behöver tillse syre och liv. Hardcore där du måste hålla koll på allt samt att du endast har ett liv och slutligen creative där du bara kan utforska och bygga som du själv behagar.


Jag som har spelar tycker det är et bra spel så vilket gjorde att Subnautica tilltalade mej mycket att få komma ner under ytan och utforska detta är som ett smörgåsbord av miljöer och varelser blev som en utmaning bara det för mej. Då man kommer ner djupare och djupare under ytan så skapade detta ett driv för alltid pressa lite längre in i grottorna som finns. Allt detta i en kombination med en fin atmosfär med självlysande växter, självlysande djur, djupa dalar och väl uttänkta miljöer gör Subnautica till ett äventyr men inte får glömma bort i första taget


Okej ett spel kan ju inte vara så här bra! Vad är egentligen finns det för nackdelar? Det som kan bli långvarigt i detta spel är det konstanta samlandet av resurser då resurserna du söker kan finnas på väldigt specifika platser. Det som märks även skillnader i att spela detta spel på PC eller på PS4. I och med att det första togs fram för PC så det är betydligt mer optimerat med smidigare kontroller och snabbare laddningstider. På PS4 så är kontrollerna klumpiga och ibland är det svårt att hänga med i laddningstiderna för varje miljö, som du som spelare kan behövas stanna upp för att spelet ska hinna ladda in omgivningen men allt detta tar ändå inte ifrån nöjet av att djupare ner under havsytan.


Sammanfattning

Jag rekommenderar detta spel om man tycker om att utforska och okända miljöer och kämpa för att överleva mot naturens krafter var beredd på att bli förvånad och förtrollad i detta välgjorda och fantastiskt fina spel.

Skrivet av Stefan Fischerström

totalt 5 av 10

Skate City

För många människor som har som sport eller bara en hobby, det är ett sätt att leva. Oavsett om du kastar dig nerför ett berg, rider en våg eller slipar räls, förlorar du dig själv för tillfället. När du är fri att göra dina saker spelar ingenting i världen någon roll. Det är bara du, din styrelse och naturen. Skate City syftar till att replikera denna känsla med sina kylda vibbar och beroendeframkallande spel.

Utvecklare är Agens och Room 8 och publicerat av showman, detta är en sida-rullning skateboardfanatiker dröm. Du är fri att utforska tre sänder och ta fram de trick som du vill ha. Du kan också ta utmaningar på varje plats och försöka göra högst tre stjärnor per etapp. Oavsett vad du väljer är du garanterad en rolig och avkopplande tid, även när du upprepade gånger faller i ansiktet.

Uttrycket övning gör en perfekt återspeglar alla aspekter av Skate City spel. När du börjar i LA får du reda på grunderna. Du får veta hur man hoppar, snurrar, slipar och utför en mängd trick. Du flyttar sedan till Oslo och slutligen i Barcelona. Ju längre bort du reser, desto mer utmanande blir spelet. Inte längre fokuserar du på att undvika den udda fallna soptunnan eller den grova biten av mark, Nej du måste hoppa enorma klungor och undvika folkmassor.

Även med allt detta tryck och svårigheter kommer du upptäcka att du inte kommer att stressa. Det upprepade fallet och kraschen kommer med territoriet att försöka galna hopp. Om du misslyckas, och du gör det, borstar du dig bara av, går på brädet och försöker igen. Dess enkelhet och korta etapper gör det superberoendeframkallande, och att missa tre stjärnor är acceptabelt. Du säger till dig själv att du definitivt spikar den här gången, trycker på återställningsknappen och försöker lära dig av dina misstag.

Sammanfattning: Skate City erbjuder en gradvis svårigheterskurva och många knep att utföra. Ta in tre olika städer och slutför en mängd utmaningar. Anpassa din ryttare och ditt bräde och spela in dina bästa knep för sponsorerna.


+ en ren och enkel visuell presentation

+ Avslappnat ljud.

+ Enkelt att lära sig, men svårt att bemästra.

+ Utmaningarna erbjuder omspelningsväde.

+ Bra valuta för pengarna

- Inte tillräckligt med platser.

- Jag skulle ha velat ett alternativ för skatepark.


(Spelat på ps4 finns också Xbox Series X, också på PC, Nintendo Switch)

betyg 7 av 10

Skrivet av stefan


Maneater

På senare tid har jag dragits mer åt spel som simulator verkligheten på något sätt. Det har varit en avkopplade resa och liksom som en fisk som är mycket farlig om man träffa på den då vill du bara kommer tillbaka till land.


Men simulatorn som jag har spelat igenom nu, är lugn och avkopplande. Det är ju trots all Maneater vi pratar om, inte maneter.


I detta äventyr, som har karaktärsnivåer och färdigheter som vilket rollspel som helst, ikläder jag mig rollen som en haj. En mördarmaskin som är en fena på tugga i sig människor, och fiskar och det mesta som kommer i hans vägg.


Likt japanskt rollspel, jag först prova på hur det är att busa runt med en fullvuxen hajmamma. Det ger en känsla av oövervinnlig, men självklart försvinner den känslan när man mäter spelets antagonist Scaly Pete. Han fiskar upp mig sprätter upp magen och finner en liten hajbebis. ristar han in ett fult märke i och slängar tillbaka i havet


Med moden som är död återföds jag som denna lilla bebis, ärrad för livet. Nu börjar kampen för överlevnad, och under spelets första timmar är det minsann inte lätt, på grund av min ringa storlek är många av fiskena och djuren i vattnet farliga för mig. Jag lär mig till exempel omgående att hata alligatorerna eftersom de gör livet surt för mig.


Men allteftersom jag låser upp nya uppdrag och nya nivåer, växer min haj och äter vuxenlivet. Här går det att uppgradera färdigheter samt skaffa nya genom att locka fram och döda mindre kända hajfiskare. Ju fler uppgraderade färdigheter jag skaffar, desto mer flyter spelet på och blir enklare.


Maneater bjuder på rejält underhållande spelmekanik och strider; nästan så att jag vill dra paralleller till Dark Souls-spelen. Fast under vatten och i ett rasande tempo då. Metoderna för strid dock liknande där jag kan ducka en attack i rätt tid och på så sätt få in möjlighet till kontring. Vilket är fantastiskt tillfredsställande.


Berättelsen förs framåt genom ett narrativ som liknar en dokumentärserie om undervattensliv med fokus på hajar. Det är riktigt underhållande att lyssna på under tiden jag sätter tänderna i nästa offer.

När det händer för mycket samtidigt på skärmen, saktar tyvärr skärmuppdateringen ned rejält. Detta händer oftast i de stora striderna när flertalet jaktbåtar som jag mig. Det går dock att navigera sig fram till nästa offer, men spelupplevelsen blir något lidande.


Titelns absoluta höjdpunkter består dock i utforskandet. Likt Burnout Paradise Remastered som fick 10 av 10 finns det fullt av saker att hitta vattnet och på öarna. Självklart måste jag hitta precis allt, och i med det måste jag också utmana mig själv ordentligt för att klara ut hur jag ska komma åt samlarföremålen

Maneater är ett väldigt underhållande titel som ger mersmak. Med otroligt stämningsfulla miljöer, vackra landskap


under ytan och en roande berättelse är det definitivt värt varenda tugga.


Betyg 8/10

Skrivet av stefan


THE INPATIENT PÅ VR

Du som tycker om skräck och spänning och nervkittlande situationer då är det här det perfekta spelet för dig. Du kommer åka tillbaka i tiden och vad som är verklighet eller vad som är drömmar.

The Inpatient är ett skräckspel som finns på playstation VR och Playstation Camera krävs. Du kommer bli inlåst på Blackwood pins vårdhem för minnesförlust och dina beslut kan får konsekvenser och det du säger påverkar handlingen. Men var väldig försiktig! Man vet aldrig vad man möter runt hörnet. Steg för steg pusslar du ihop vad som har hänt och vem man kan lita på.

Grundarna som heter Supermassiva Games har gjort bland annat The Dark Pictures Anthology: Man of Meden och musiken passar bra till psykologisk skräck som i The Inpatient


Jag tycker att dom har lyckats bra med att göra skräckspelet som utspelar sig på 50 talet. Det finns liknelser med ett annat spel som heter Fram till daggry från 2015.

Spelet är gjort från 18 årsgräns men jag tycker inte det fyller sin funktion som skräckspel.


Att spelet är med VR-funktion och 3d-ljud gör upplevelsen rolig och man bli skrämd och tror att det är någon i rummet. Jag är mycket överraskad hur bra spelet var.

Spelets baksida är att jag upplever styrningen något dålig och jag blev knappt rädd i drömmana och är spelet är något för enkelt. Men det är en smaksak!

Totalt får spelet 8 av 10

Recensionen är skriven av: Stefan Fischerström

MARIO KART DELUXE PÅ NITENDO SWITCH

Mario Kart 8 Deluxe är ett spel på Nintendo Switch

I det senaste spelet kan man göra olika och nya banor som fanns i både på super Nintendo och till och med Mario Kart 7. I Mario Kart 8 kan man välja fritt på olika fordon, du kan också välja vilka däck och svävare innan du väjer föremål innan man väljer spelsätt. Det finns många olika speltyper som: Time Trial är ett läge som man kör mot tiden bättre tid du får bli det svårare att slå det Battle-läge handlar att du börjar med tre ballonger så din motståndare ska skjuta ner alla dina ballonger om man har gjort det så har man vunnit, Online lägen då möter du hela vädden.


Mario Kart har funnits sedan super Nintendo Dagar och är en av Nintendos Största och mest populära racingspelserie som har pågått sedan det första spelet som släpptes 1992.


Mario Kart 8 Deluxe finns bara på Nintendo Switch och på Wii U Mario spelen är Nintendos egna Produkter. Spelet är ett mycket bra spel som hela familjen kan vara med och spela. Det kan jämföras med Mario Kart 7. Och spelet är gjort för barn till vuxna kan spela spelet

Grafik: 8,5/10

Ljud: 8,5/10

Spelkänsla: 8/10

Underhållning: 9,5/10

Totalt:9,8


Recensionen är skriven av Mattias Klasson

KOSMOKRATS

Ibland dyker det upp ett spel som verkligen överraskar mig. Kosmokrats är ett sådant. Ett spel som nu finn tillgängligt på Nintendo Switch efter att har släppts på PC i november förra året. Jag fick egentligt inte veta så mycket innan jag blev till frågad att recensera spelet detta spel är lilla syniska jag tänkte att det säkert var ett sådant där spel det kryllar av sådana här olika spel. Att det dessutom var ett pusselspel gjorde ju inte bättre. Jag har nämligen svårt för sådana här och jag tröttnar ganska snabbt. Som tur var kom Kosmokrats och vände upp-och-ner på hela min av denna genre. Det skulle vissa sig vara ett pusselspel som är mycket mer än att bara lösa pussel,


Det är det första spelet från Indieutvecklarna som heter Pixel Delusion och om det är bara början ser jag mycket fram emot fortsättningen. Spelets utspelas i rymden. Det har brutit ut ett kärnvapenkrig på joden och rymden med andra planeter verkar vara det bästa alternativet för överlevnad. Jag påbörjade spelet med mellansekvens där jag står och gör mitt jobb alldeles utomordentligt, som potatisskalare för moderlandet (Sovjet). Potatis är nämligen allt dom kan äta, så att vara en heltidsanställd skalare är inte så illa. Men helt plötsligt kastas han in i het luften som drönarpilot. De riktiga piloterna har inte kommit fram en ingen vet varför


Som denna pilot så bygger du ihop nya rymdfarkoster och stationer till det kära moderland, vilka givetvis blir knepigare en ju längre in i spelet man kommer. Det gäller att sätta ihop rätt delar, blått med blått, och rött med rött och så vidare. Men det slängs också in några hinder. I ett uppdrag så får jag inte störa ett filmteam som håller på att spela in lite propaganda, så jag måste navigera min drönare runt dom. I ett annat gjorde jag misstaget att köra lite hårt in i en av skeppsdelarna, så den gick sönder och ett helt potatislager försvann ut i rymden. Och detta spel faktiskt lite kul om man tycker om så här spel. Faktiskt roll i spelet. Mellan ditt byggande, som sker genom att du puttrar eller drar de olika delarna, sitter du vid den stationen i väntan på nästa jobb. Du kan bli hungrig, vilket innebär att ger dig sämre förmåga i nästa uppdrag. Vill du ha ätit måste du spendera lite pengar för att köpa lunch. Vilket består av potatis. Det finns dock bara ett antal potatisar i lager och gör du slut på alla potatisar så gör du ett stort misstag, bristen på potatis ledde dessutom till att dagliga ransoneringen halveras från två till en potatis under tiden.


Andra saker du måste se upp för i rymden är dina kära kosmonauter. Har du otur så hamnar de i väggen när du bygger och det blev de sista de såg. Personalstyrkan mäts nämligen också. Ibland kan du värva nya, ibland dör folk. Misslyckas du med att bygga ett av de där skeppen under ett uppdrag påverkar det resten av spelet. Du får ingen andra chans. I stället leder det till divserse problem, som den nämnda potatisbristen.

Gillar du pusselspel och dessutom inte har något emot en stor slev humor tycker jag absolut du bör kolla in Kosmokrats. Pixel Delusion har nämligen i sitt första spel någonsin lyckats nästan helt och hållet


+ briljant humor, högt återspelningsvärde, bra berättelse, finurliga pussel,


-Frustrerande svårt ibland

Totalt 7/10

Skriven av Stefan Fischerström

POKEMON SWORD & SHIELD PÅ NINTENDO SWITCH

Pokemon Släpptes första gången på bärbart format, det kom förta gången till Game Boy den 1 Oktober 1999 i Europa.

Principen eller syftet med spelet är detsamma som i dom andra spelen ska man bli bättre man bli och då får man stakare Pokémon man får, men fast i alla spel som har släpptes efter originalspelet har själva fick monstren som man samlar på och utökar mycket.

I första spelen vad det bara blå och röd som fanns det bara 150 till 151 stycken Pokémon med hjälp av Nintendo Event. I och med det så kommer det upp i 898 Pokémon i Sword och i Shield.

En stor skillnad är att fånga sina Pokémon i de senaste spelen, som i Sword och Shield som kan jämföras med Blue och Red så kam man se att alla Pokemon gan röra sig ganska fritt i en öppen världen istället för så kallade "Random encounters som i de första spelen gjorde i.


Grafik: 8/10

Ljud: 8/10

Spelkänsla: 8,5/10

Underhållning: 9/10

Totalt: 8,5

Skrivet Av Mattias Klasson

IT TAKES TWO

Speltitel är spelat It Takes Two på ps4 (Finns Tillgängligt på Xbox One, Series X/S PS4, PS5 och PC)


Spelbeskrivining: Jag anser att det finns på tok för bra spel som fokuserar mer på co-op en på singel playar i spelvärlden. Någon som har tagit saken i sina egna händer och kring detta är ingen mindre än Josef Fares, som har hunnit utveckla hela tre spel inom co-op-genren. Och hans senaste alster, är It Takes Two är utan tvekan hans bästa spel och ett av de mest kreativa co-op-spel som jag någonsin spelat.


Berättelsen tar plats i helt vanlig familj. Kärleksparet tillika föräldrarna Cody och maj har bestämt sig att separera. Deras dotter blir givetvis förkrossad och hon lyckas oavsiktligen förtrolla sina föräldrar till så dom fastnar i två dockors kroppar. Det enda sättet för att Cody och May att bli människor igen är att samarbeta och ta sig igenom mängder olika hinder, det kommer finnas fiender och annat som kommer i deras väg.


För likt titeln på spelet så krävs det två för att klara sig helskinnad. Personligen älskar jag verkligen detta spel men premissen och känslan i berättelsen. Minar tackar går till romantiska komedier från 1980-talet. Röstskådespelarna och manuset är riktigt bra gjort, så det en fröjd att bevittna dialogerna och alla cutscenes genom spelets gång


Men även om jag tycker om storyn så är det givetvis en spelmekaniken och själva gameplayet som är kärnan till It Takes Two. Spelet fokuserar helt Kring på att samarbete och det går inte att spela ensam. Du kan välja att spela tillsammans med andra eller spela med någon i soffan. Den ena spelaren ta sig an rollen som Cody och den andra som May. Alla pussel som man ska stöter på är finurliga, smarta och det varierade. Ja riktigt bra gjort och fantastiska om jag ska vara helt ärlig. Jag har nog aldrig varit med om ett spel som är så kreativt och ständigt förnyar sig It Takes Two. Pusslen är precis lagom svåra och blir aldrig för uppenbara eller för frustrerande. När man precis har lärt sig hur en viss typ av pussel fungerar så kastas ett nytt element in mixen och förnyar konceptet helt och hållet. Det är bara att säga hatten av för Hazelight Studios!


Något som också är riktigt trevligt i It Takes Two är att dom bossar du möter är grymt väldesignade. Ta bara första bossen som ett exempel: en ilsken dammsugaren som kastar bomber. Tillsammans Måste Cody och May lyfta på varsin ände av en dammsugarslang och slunga tillbaka bomberna på bossen. Den ena måste lyckas suga in bomberna som kommer fallande medan den andra måste sikta med slangen så att bomberna skickas tillbaka och träffar dammsugaren. Detta är bara en av många bossar som tvingar dig att tänka kreativt och utanför boxen


Utöver det undrabara gameplayet så ser spelet oväntat bra ut. Och Grafiken är charmig och man får tankarna till Toys Story Filmerna. Den tekniska aspekten är också bra gjort och det är sällan spelet laggar till eller bilduppdateringen blir lidande trots det faktum att mycket händer på skärmen bitvis.


Betyg 7 av 10

Skrivet av Stefan

MAFIA DEFINITIVE EDITION

Slumpmarsblus, snusktidningar och jazztobak. I en Open World-genren blir inte mer svängigare än någonsin tidigare Mafia-spelens tredje inkarnation. Tyvärr lider bitvis brölpubertalt innehåll och bristen av humor blir tröttsam,

Lincoln Clay kommer hem till New Bordeaux, som en fiktiv stad starkt influerad av New Orleans, efter sin senaste vända till Vietnam. Han har uppenbarligen inte haft det lättaste av uppväxter och har inga problem med att agera högra hand till en av stadens mindre maffiabossar. Men alla är inte lika nöjda hans status och hans jobb quo och Clay finner sig plötsligt på fel ställe och det blir en helt ny situation där han måste lita på sin erfarenhet och på fället och nu kan han börja sin klättring mot toppen av den under världen


New Bordeaux är en levad stad med olikas saker att göra, den är nästan samma nivå som san Andreas eller de olika städerna som I The Witcher 3 Wild Hunt. Invånarna diskuterar om olika saker som har hänt och nationella angelägenheter på ett naturligt sätt. Känslan av är det at är realism förstärks av att det är olika radiokanaler och ett detaljrikt vädersystem. Men det som man är sugen på att spela spelet det tro jag är musiken


2k är mycket kända bland annat för NBA2k är ett mycket bra spel med om vi går tillbaka till maffia så är det ett riktigt bra spel spelet är gjort för äldre barn och vuxna inget barnspel levererar verkligen det har allt och lite till


Avslutningsvis, har fått en hel del kritik för sina buggar. det är lite svårt sytt och en dålig väghållning För mig har det inte hänt en men det kommer säkert jag tycker att det är väldigt bra att det finns backspegel den fungera felfritt. Men jag stör mig inte på buggarna. Däremot kändes det som flera timmar gick åt nedladdning, och installation och uppstart innan man testa spelet


maffia Recensionen är skrivet av Stefan fischerström

mitt betyg är 7 av 10

NARITA BOY

Väntan har varit lång för många i fyra års tid har man väntat på detta spel nämligen suktat efter att få lägga labbarna på en retro-flirten vid namn Narita Boy, och med facit i hand kan man säga att de eviga dröjsmålen varit besväret. För detta pixeläventyr levererar på nästan samtliga olika plan och hade det inte bara varit för en del snavande felsteg i framför allt spelbarheten, så hade vi för förmodligen haft en odödlig klassiker i vår ägo i detta nu.


Storymässigt så bjussar sedan Narita Boy på en tämligen välskriven historia där en programmerare kallad ”The Creator” anfölls av en virusinfekterad kod som sätter den virtuella världen The Digital Kingdom i fara. Det är ditt jobb, i skorna på Narita Boy, att återställa balansen och i förlängningen få samma skapare att minnas vem han i grunden är som människa. Berättandet är sedan uppdelat i två olika distinkta delar där man på ena sidan får följa invånarna inne i programmerares kreation och en annan där man får följa skaparens gamla minnen och se vad som ledde fram till dennes handlingar till att böja med. Det är en sammanfattningsvis ett smart sätt att blanda de olika världarna på och det är lätt att se hur en artists livserfarenhet porträtterar sig i dess konst, och även om man tycker inte riktigt att man har inte fort i hopp trådarna i slutet (i alla fall inte med hur jag tänkte att det skulle gå) så höll det mig intresserad från början till slut det ska dock sägas att det under den första halvtimmen kan vara lite svårt att hänga med i vad som händer, detta då på Narita Boy lider av en släng av ”rollspels-feber” där man är lite för stolt över sin spel värld och ska tycka ner den i halsen på den som spelar. Det blir lite väl mycket påhittade fraktioner, märkliga termer och fiktiva händelser att försöka hålla reda inledningsvis, men som tur var blir det bättre ju längre i historien lider



Musiken är samma hela tiden. Man kan tro på förhand att man endast kommer bjudas på håller ingen dunkande och techno-dängor och svepande syntslingor medan man kämpar sig fram i det elektroniska landskapet, och även om det absolut finns sådana låtar utsprida över den sju timmar långa kampanjen så är variationen även här betydligt djupare än vad man initialt kan tro. På ett ställe kan man som exempel höra medeltida knäppinstrument som vaggar in en i en falsk säkerhet innan man måste tampas med ett neonrött drakmonster och i en annan sektion kan man njuta melankoliska cowboy-toner som hade passat perfekt i Red Dead Redemption 2.


I slutänden är dock Narita Boy en upplevelse utöver det vanliga, och bara grafiken, och musiken, och designen och storyn gör det värt en genomspelning för alla som har någon typ av fallenhet för tjusiga pixlar och medryckande tongångar. Av spelets slut att döma kan vi dessutom förvänta oss mer från den.


Narita Boy finns på Nintendo Switch, och på Ps4 och Xbox och pc


Skrivet av Stefan Fischerström

TWO POINT HOSPITAL

Kul Tidsfördriv som blir snabbt blir enformigt

Speltitel: Two Pont hospital ll spelet finns på Playstation 4 och (Finns tillgängligt på Xbox One, Series X/S, PS4, PS5, Switch och PC)


Spelbeskrivining Nu i dessa tider med Corona så känns Two Point Hospital väldigt relevant dock är det ju inte allvarliga virussjukdomar som ska botas i spelet. Men det finns en hel del annat ta hand om.


Two Point Hospital handlar att om att du är chef och kontrollerar ett sjukhus och allt som man hör till. Det kan handla om allt från att bygga ut flera rum till att hålla sig inom budgeten när du ska anställa nya sjuksköterskor och diverse doktorer. Spelet påminner mycket om ett annat spel som heter Roller Coaster Tycoon spelen där du utöver ovanstående uppgifter även behöver hålla sjukhuset ren genom att anställa vaktmästare.


Spelet ”tvingar” gig även att ständigt att vara aktiv för att välja vilket rum som ska vara prioriterat samt vad du behöver bygga av. Men får vara sjukhus negativt. Ju sämre betyg ditt sjukhus får ju mindre patienter/kunder besöker dig


När du ska anställda personal så har de olika förmågor och personligheter. Så ibland får man se över om det är kvalité eller kvantitet på personalen du är ute efter, och givetvis har detta fördelar och nackdelar. Självklart varierar då lönerna på de anställda och kan bli svettigt när man har en budget att hålla sig till.


För att sammanfatta så är Two Pont Hospital ett bra spel som om man har inget att göra så passa det spelet bra tyvärr bli det lite enformigt som om man sitter en lång tid men det är mycket underhållande spel.

Sammanfattning

Ett intressant koncept som tyvärr blir väldigt jobbigt om man sitter några timmar jag tycker det är ett roligt spel

totalt 6/10

skrivet av Stefan fischerström

LOST WORDS BEYOND: THE PAGE

Speltitel Lost Words: Beyond the Page finns på PlayStation 4, Xbox One, Switch, PC, Stadia,


Spelbeskrivining: Lost Words Beyond: The Page utvecklare: heter Sketchbook Games och Utgivare: heter Modus Games och spelet är Recenserad på PlayStation 4

Att växa upp är en tid av upptäckt – på gott och ont ungdomar försöker ta reda på vem de är, samtidigt som de möter livets komplexitet och hårdare vekligheter: Lost Words Bayond The Page som dyker in i den här förvirrande tiden genom att låter dig interagera med en ung flickas dagbok när hon förföljer sin dröm om att vara en författare. Du ser två olika sidor i hennes liv: historien kommer till ett liv i hennes fantasi och personliga poster som visar hennes känslor när hon möter sina egna svårigheter. De två börjar flätas samman på intressanta sätt att skapa en känslomässig berättelse om du kommer att acceptans, uthållighet och åldrande som gjorde mig dimmig vid fler än ett tillfälle. Lost Words: Beyond The Page är värt upplevelsen av denna anledning, men du måste kämpa med några brister för att komma till skönheten.


I Lost Words kämpar berättaren Izzy för att skriva sin första berättelse. Vi får inblick i frustrationerna och utmaningarna genom hennes dagbok, där hon avslöjar vad som händer i hennes personliga liv. Upplevelsen är starkt fokuserad på din atmosfär och din berättelse, ända ner till att välja vissa aspekter av Izzys berättelse, såsom karaktärens namn och klädsel och att välja ord för att förmedla hennes känslor. Du plattformar dig över ord när hon skriver dem i sin dagbok, och du interagerar med den fantastiska välden hon skapar genom att välja ord från journalen och flytta dem till hinder med din markör, som att använda ordet att ”reparera” ett ord eller en mening.


Efter ord betyder så mycket en stark berättelse viktigt. Tack vare författaren Rhianna Pratchett, som arbetade med att starta om Heavenly Sword och Tomb Raider, är berättelsen verkligen den bästa delen av spelet. Izzys resa är relaterad till alla som har varit tvungna att hitta sin väg. Som alla unga människor kämpar hon med sin självkänsla och har förtroende för sina egna förmågor, men det som resonerar mest är hennes känslor när hon upplever en oförutsägbar tragedi som får henne att undersöka de mörkare delarna av livet. Jag kommer inte att förstöra någonting, men jag kommer att säga att Lost Words kan vara ett slag i tarmen; jag kände så mycket för Izzy när jag såg hur spirade in i depression och kämpade för att acceptera händelserna som utvecklades runt henne.


Sammantaget tyckte jag huvudberättelsen och det budskap, men det spelar ganska förutsägbart och överdriver det ibland i den motiverande talavdelningen. Men utanför huvudberättelsens långsamma start är sättet som spelmekaniken berättar Izzys historia ganska vackert. Några scener kommer alltid att hålla fast vid mig, som när Izzy förmågan att använda ordet ”ignorera” för att komma förbi folkmassorna, vilket symboliserar att hon stänger ut andra. Tyvärr inträffar inte dessa fantastiska ögonblick tillräckligt regelbundet, vilket tvingar dig att stå ut med ett lite tråkigt spel. Det hjälper inte att miljöerna i den fantastiska världen är karga, linjära nästan till ett litet fel och inte särskilt intressanta att utforska. Även att navigera i dessa utrymmen med sina olika utmaningar och hinder blir tråkigt snabbt, efter som mekaniken sällan förändras eller utvecklas tillräckligt för att vara tillfredsställande eller erbjuda en utmaning.


Jag har inte en tagit upp en annan fråga: de snygga kontrollerna. Du flyttar ofta ord runt skärmen för att skapa en extra hopplattform eller så att du kan interagera med objekt, men den här processen känns besvärlig; ibland är det svårt att matcha saker exakt och kontrollerna är inte så lyhörda som de borde vara. Till exempel upplevde jag ett fördröjt svar för vissa åtgärder, som att använda ordet ”bryta” för att dela en trädgren. Framerate chugging. Dessa missöden inträffar inte regelbundet för att vara alltför frustrerande, men jag hopps att framtida fläckar släpper ut saker.


Lost Words: Beyond The Page påverkade mig inte så mycket en andra spel, men det är inte alltid engagerande att spela. Till slut vinner den rörande berättelsen över bristerna, men var beredd på en inkonsekvent upplevelse. Fann jag att jag nickade och gick igenom ännu en tråkig plattformassekvens; andra, jag var tvungen att gå till nästa sida i Izzy journal för att se till att hon skulle vara okej. Lost Words: The Page är ett intressant sätt att berätta en interaktiv historia som vågar in. I territorium som inte ofta utforskas i Videospel och jag är glad att det finns trots sina brister.

Begrepp 6/10

Grafik 5/10

Ljud 5/10

Spelbarhet 8/10

Underhållning 8/10

Totalt 8/10

skrivet av Stefan fischerström



Kontakta oss redan idag och få ett kostnadsförslag